سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ساعت مچی CST-01 با ضخامت 0.8 میلی‌متر زمان را بر روی یک صفحه نمایش جوهر الکترونیک نشان می‌دهد.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، جوهر الکترونیک (e-ink) در گجت‌هایی مانند کتابخوان‌های دیجیتال استفاده شده و باعث مصرف بسیار کم باتری می‌شود.

ساعت مچی CST-01 بعنوان باریک‌ترین ساعت جهان، دارای یک صفحه نمایش جوهر الکترونیک است که توسط آهنربا روی قطعه فولاد انعطاف پذیر متصل می‌شود؛ ضخامت این ساعت 0.8 میلی متر و وزن کلی آن 12 گرم است.

هیچ کلیدی روی این ساعت قرار ندارد و باتری آن تنها در مدت 10 دقیقه شارژ شده و تا یک ماه دوام دارد؛ این باتری تا 15 سال نیاز به تعویض ندارد!

ساعت مچی CST-01 نخستین بار ماه ژانویه در نمایشگاه CES2013 لاس وگاس معرفی شد و در ماه فوریه طراحان موفق شدند بیش از یک میلیون دلار سرمایه برای تجاری سازی این محصول جمع آوری کنند.

این ساعت در سه سایز مچ کوچک، متوسط و بزرگ در رنگهای سفید، مشکی و رز گلد با میانگین قیمت 119 دلار از ماه دسامبر (آذر ماه) به بازار عرضه خواهد شد.




تاریخ : یکشنبه 92/5/6 | 9:29 عصر | نویسنده : | نظرات ()

مهندسان نوعی دوچرخه "تکامل‌یابنده" را برای کودکان طراحی کرده‌اند که همراه با مالکش رشد می‌کند و از لحاظ اقتصادی برای والدین بسیار به صرفه است.

به گزارش سرویس فناوری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)، این سیستم نخست به عنوان یک سه‌چرخه برای کودکان نوپا کار خود را آغاز می‌کند و سپس به یک دوچرخه‌ تعادلی تبدیل و همراه با رشد کودک، بلندتر و بزرگ‌تر می‌شود.

به طور متوسط، یک دوچرخه کودک 250 پوند ارزش دارد و هر کودک در طول رشدش به چهار سه‌چرخه و چهار دوچرخه نیاز دارد.

قرار است ابداع جدید که توسط شرکت YBIKE در نیوجرسی ساخته شده، به بهای 97 پوند فروش برود و حدود بیش از 900 پوند برای والدین صرفه‌جویی اقتصادی به دنبال دارد.

این سیستم به عنوان یک سه‌چرخه کار خود را شروع می‌کند و زمانی که کودک اندکی بزرگ‌تر و دارای اعتماد‌به‌نفس بیشتری می‌شود، چرخ‌های عقبی برای تبدیل‌شدن به یک دوچرخه به یکدیگر نزدیک‌تر می‌شوند و چرخ عقب بزرگ‌تر در ایجاد تعادل کمک می کند.

همچنین با افزایش سن کودک، می‌توان یکی از چرخ‌های عقب را با استفاده از یک پیچ‌گوشتی معمولی برای ایجاد دوچرخه تعادلی حذف کرد.

صندلی قابل تغییر با کودکان بین دو و پنج سال رشد می‌کند و ارتفاع آن تا بیش از 37 سانتی‌متر بلندتر می‌شود.

این صندلی مقرارات ایمنی کودکان در اروپا و ایالات متحده را پشت سر گذاشته و خالقان آن یک رقابت را در Kickstarter برای عرضه این محصول ترتیب داده‌اند.




تاریخ : یکشنبه 92/5/6 | 9:27 عصر | نویسنده : | نظرات ()

 این دستگاه کنترل کننده لوازم برقی از یکسری میکرو کنترلرهای ABR ، یک LCD ، یک کیبورد و 8 سنسور تشکیل شده است که خروجی آن 8 رله دارد. 
وی خاطر نشان کرد: سنسور‌ها با LCD هایی که در کیبورد قرار دارد در زمان‌های مختلف و در شرایط متفاوت محیطی از نظر دما، فشار، نور و وزن تنظیم می‌شوند. 
حسن لو گفت: دستگاه کنترل کننده لوازم برقی برای لوازم برقی خانگی و کارخانه‌های صنعتی کاربرد دارد. 
وی افزود: این دستگاه یک نمونه خارجی نیز دارد. ویژگی بارزی که این دستگاه کنترل کننده جدید را متمایز می‌کند به صرفه بودن آن از نظر اقتصادی است که می‌توان آن را با هزینه‌های کمتر از 30 هزار تومان برای لوازم خانگی تهیه کرد. 
حسن لو گفت: این دستگاه با دادن زمان به لوازم برقی از طریق کیبورد آن را خاموش می‌کند ویژگی دیگر این دستگاه کنترل کننده لوازم برقی این است که نیازی به کامپیوتر ندارد. فقط کافی است یکبار در کامپیوتر توسط افراد خانه برنامه‌ریزی شود بعد از آن به صورت خودکار عمل می‌کند.




تاریخ : شنبه 92/5/5 | 5:55 عصر | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

عضو هیات علمی دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل با استفاده از تکنیک‌های نانوفناوری موفق به طراحی و ساخت میکروفن خازنی بسیار ریزی در ابعاد نیم میلی‌متر در نیم میلی‌متر شد که به گفته وی می‌تواند زمینه ساز ساخت سمعک‌های بسیار کوچک و غیرقابل مشاهده باشد.

دکتر بهرام عزیزالله گنجی، پژوهشگر آزمایشگاه تحقیقاتی نانوالکترونیک دانشگاه صنعتی نوشیروانی بابل در تشریح میکروفن خازنی بسیار ریز خود  گفت: میکروفون ابداعی که با دریافت تاییدیه‌های لازم، مراحل نهایی ثبت جهانی را طی می‌کند، ریزترین میکروفن ساخته شده در دنیاست و کاربرد عمده آن در ساخت سمعک‌های بسیار ریز برای افراد ناشنواست که به طور کامل داخل گوش آنها قرار گرفته و در معرض دید دیگران نخواهد بود.

 

وی خاطرنشان کرد: این سمعک همچنین از قابلیت استفاده در حوزه پزشکی جهت دریافت صدای دقیق قلب برای تشخیص مشکلات قلبی و بررسی سلامت جنین و در امور صیادی و سیستم‌های شناسایی زیر آبی جهت اندازه‌گیری امواج صوتی و ماورای صوت به منظور شناسایی جانداران مختلف دریایی کاربرد دارد.

عزیزالله گنجی تصریح کرد: این میکروفن که با توجه به ابعاد بسیار ریزش در داخل یک خودکار هم قابل تعبیه است در دستگاه‌های بسیار کوچک مخابراتی، سیستم‌های جمع آوری اطلاعات و سامانه‌های پدافندی نیز قابل استفاده است.

وی، اندازه بسیار ریز میکروفن که با چشم غیرمسلح چندان قابل رؤیت نیست؛ حساسیت بالا، هزینه ساخت پایین، توان مصرفی کم، ساخت ساده و به کارگیری منبع ولتاژ پایین را از مزایای میکروفن خازنی ساخته شده عنوان کرد و درباره ساختار آن گفت: این میکروفن که از نوع میکروفن‌های خازنی است، شامل یک صفحه ثابت و یک صفحه متحرک به عنوان دیافراگم است که به یک منبع ولتاژ DC وصل می‌شوند. فشار امواج صوتی باعث ارتعاش در دیافراگم شده و تغییر خازن میکروفن را به دنبال دارد و این تغییرات منجر به ایجاد ولتاژ متغیر با زمان می‌شود.

عضو هیأت علمی دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشگاه صنعتی نوشیروانی خاطرنشان کرد: تاکنون چهار نمونه مختلف از این نوع میکروفن طراحی و ساخته شده که در اولین نوع، دیافراگم شامل حفره‌های صوتی جهت کاهش دمپینگ هوا است. در نوع دوم، علاوه بر حفره‌های صوتی، شیارهایی جهت کاهش سختی دیافراگم در اطراف آن ایجاد شده است که باعث افزایش حساسیت میکروفن می‌شود. در میکروفن دیگر، دیافراگم فقط شامل شیارهایی در اطراف است که با حذف حفره‌های صوتی، سطح خازن میکروفن افزایش یافته که این امر نیز موجب افزایش حساسیت میکروفن می‌شود. در نوع چهارم نیز دیافراگم روی هشت پایه قرار گرفته که دمپینگ هوا به صورت جانبی کاهش می‌یابد. در این روش بین امواج صوتی و دمپینگ هوا تداخلی ایجاد نمی‌شود، در نتیجه عملکرد میکروفن بهتر می ‌شود.

وی درباره نحوه ساخت این میکروفن گفت: بدین منظور با استفاده از فناوری الکترومکانیکال سیستم روی بستر سیلیکان که ترکیب اصلی سازنده این میکروفن است لایه‌ای از سیلیکان نیترات نشانده می‌شود و در مرحله بعدی این لایه با لایه‌ای از پلی سیلیکان ذوب شده با فسفر پوشانده می شود. این لایه که به امواج صوتی حساس بوده و به عنوان یکی از الکترودهای خازن عمل می‌کند تنها 100 نانومتر ضخامت دارد.

گنجی در پاسخ به سوالی درباره قدرت این میکروفن با توجه به ابعاد بسیار کم آن گفت: هدف از نانوالکترونیک ساخت تجهیزاتی است که در عین ریز بودن نه تنها کیفیت و کارایی آنها کمتر از نمونه‌های بزرگ نباشند که حتی عملکرد مطلوب‌تری هم داشته باشند. در مورد این میکروفن هم از آن جا که هر چه یک سطح نازک تر باشد، ارتعاش آن ساده تر است، میکروفن ساخته شده با توجه به نازکی فوق‌العاده آن حساسیت بسیار بالایی دارد. از طرف دیگر در پشت این میکروفن تقویت کننده‌ای قرار می‌گیرد که کارایی و قدرت آن راتشدید می‌کند.

وی تصریح کرد: این میکروفن علی رغم فناوری بالایی که در ساخت آن استفاده شده، ساختار ساده‌ای دارد؛ چرا که همه فرایند ساخت آن بر روی سطح انجام شده؛ لذا تولید آن پیچیدگی و دشواری چندانی نداشته و هزینه آن نیز نسبتا پایین است و امکان تجاری سازی این محصول در صورت وجود امکانات و تجهیزات صنعتی لازم در داخل کشور وجود دارد.




تاریخ : شنبه 92/5/5 | 5:47 عصر | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

دانشجویی که هر روز صبح برای بیدار شدن از خواب مشکل داشت و همواره دیر سرکلاسهای خود حاضر می شد، یک ساعت رباتی ساخته است که هنگام زنگ زدن از دست صاحبش فرار کرده و وی را مجبور به پایین آمدن از روی تخت می کند!

 

این ساعت رباتیک که از میز کنار تخت پایین پریده و در اتاق می دود دارای دو چرخ است که صاحب خواب آلود خود را وادار می کند از تخت پایین آمده و صدای درحال افزایش آن را متوقف کند.

وقتی که صدای زنگ بیدار باش ساعت فعال می شود چرخهای آن رو به جلو حرکت می کند و می تواند خود را از ارتفاع یک متری هم به پایین پرتاب کند.

 

این ساعت رباتیک کلاکی نامگذاری شده و حرکت را تا زمانی که کاربر آن را گرفته و صدای زنگ را خاموش کند، متوقف نخواهد کرد. کلاکی می تواند روی سطح چوبی یا پوشیده از فرش به حرکت خود ادامه دهد و همواره از این توانایی برخوردار است تا راه خود به زیر تخت باز کند.

 

 اگرچه این ویژگی ایده ساخت  کلاکی را نقض می کند اما کاربر باید بداند که چرخهای این ساعت رباتیک قابل جدا شدن است. چرا که ممکن است برخی از خریداران از تأثیر این ساعت روی بلند کردن آنها از روی تخت متنفر شوند! در حقیقت این چرخها به مثابه دکمه Snooze در تمام ساعتهای زنگها ایفای نقش می کند که قابل حذف است.




تاریخ : شنبه 92/5/5 | 5:27 عصر | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

ه گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران، لامپ‌های LED بیشترین تاثیر اختلال بر خواب شبانه‌روزی را دارد.

محققان در بررسی‌های خود از افرادی که دستگاه‌های LED پر قدرت دارند استفاده می‌کنند و مطالعه خواب شبانه روزی این افراد به تاثیر این لامپها پی بردند.
 این لامپ‌های LED می‌توانند طول موج‌های آبی و سبز درست کنند که این طول موج‌ها برای چشم‌ها بسیار حساسیت زا است و واکنش چشم به آن بالاست.
پزشکان توصیه می‌کنند تا افراد خواب شبانه خود را مختل نکنند و این وسایل را در هنگام خواب از خود دور نگه دارند.
پزشکان اظهار داشتند شرکت‌های هواپیمایی هشدار داده‌اند تا از نور آبی برای تاریکی فضای داخلی هواپیمایی استفاده نکنند و در عوض از نور قرمز یا نارنجی که برای چشم حساسیت کمتری دارد بهره بگیرند./ح



تاریخ : جمعه 92/5/4 | 10:56 صبح | نویسنده : | نظرات ()

به گزارش خبرنگار علمی باشگاه خبرنگاران؛ لامپی مربوط به صدسال پیش که هنوز روشن و از آن استفاده می شود، پیدا شد.

لامپ از زمانی که ادیسون اولین جریان الکتریکی را تولید کرد، اختراع و در سالهای متمادی مورد تغییر و تحول فراوان قرار گرفت که اکنون می توان نسل های لامپ LED را در بازار یافت.
ما به گفته آتش نشانان؛ یک ایستگاه آتش نشانی در ایالت کالیفرنیای آمریکا یک لامپی را پیدا کردند که تاکنون نیز از آن استفاده می شود و مربوط به سال 1901 می باشد.
به گفته قدیمی ترین آتش نشان، این ایستگاه یک لامپ به جز دوباری که تاکنون برق کالیفرنیا قطع شده، به طور مداوم روشن بوده که نزدیک به صد و یازده سال از آن استفاده شده است./ح



تاریخ : جمعه 92/5/4 | 10:53 صبح | نویسنده : | نظرات ()

شرکت هلندی تولید کننده لوازم الکترونیکی نخستین تلویزیونی را که می تواند رنگهای خانه را با رنگهایی که در تلویزیون به نمایش در می آید تطابق دهد، روانه بازار کرده است.

 

تلویزیون الویشین فیلیپس اولین تلویزیونی است که نورهای خانه را با لامپهای متصل به اینترنت با فناوری "Ambilight" با آنچه در تلویزیون به نمایش در آمده همساز می کند. این لامپها در حاشیه صفحه نمایش تلویزیون قرار گرفته است و نور را از آن قسمت در فضا پخش می کند.

این فناوری برای اولین بار در سال 2004 معرفی شد تا کل اتاق نشیمن را در نورهایی که در تلویزیون پخش می شود، غرق کند.

 

فیلیپس مدعی شده است که نورهای اضافی موجب می شود که صفحه نمایش تلویزیون عریض تر به نظر برسد و کاربر را در تجربه نمایشی خود غوطه ور سازد. این تلویزیون جدید همچنین این شرایط را فراهم می کند که نورهای اطراف تلویزیون با وارد کردن شماره سریال به سیستم اضافه شوند. لامپهای روی سقف و سایر منابع نوری می توانند با نور تلویزیون همساز شده و تجربه نمایش را در کل اتاق و فضای مورد نظر گسترش دهند.

این ویژگی می تواند ضعف بینایی ناشی از تماشای تلویزیون در یک اتاق تاریک را نیز کاهش دهد.

از سوی دیگر این لامپهای رنگی فیلیپس را می توان برای سایر اتاقها خریداری کرد و آنها را به وسیله یک شبکه اینترانت به صورت وایرلس به یک تلفن هوشمند متصل کرد. این لامپها با موسیقی که گوش می کنید تغییر رنگ خواهند داد.

این نوآوری در شرایطی عرضه شده که قیمت آن مورد انتقاد قرار گرفته است. هر سه لامپ در یک بسته به قیمت 270 دلار و هر لامپ اضافه به قیمت 75 دلار به فروش می رسد!




تاریخ : جمعه 92/5/4 | 12:23 صبح | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

خبرگزاری فارس: کنترل رایانه‌ها با حرکات سه بعدی اعضای بدن

شرکت The Leap Motion سیستم‌های کنترل خاصی عرضه کرده که با استفاده از آنها می‌توان رایانه‌ها را با استفاده از حرکات سه بعدی بدن کنترل کرد.

به گزارش فارس به نقل ازتک اسبات نمونه‌های اولیه این سیستم در ماه آوریل عرضه شده بود، اما عرضه آنها تاکنون و به منظور انجام آزمایش‌ها و تست‌های بیشتر به تاخیر افتاده بود.

فروش این سیستم‌ها به صورت آنلاین از هفته قبل آغاز شده و برخی از علاقمندان آنها را دریافت کرده‌اند. انتظار می‌رود علاقمندان در 150 کشور جهان سیستم‌های یاد شده را خریداری کنند.

سیستم یاد شده از نظر ظاهری مانند حافظه‌های فلش است که با یک سیم به رایانه‌ها وصل می‌شود و می‌تواند حرکات هر 10 انگشت انسان را در فضایی به وسعت 8 فوت مکعب تعقیب کند. این سیستم بسیار حساس‌تر از کینکت است و حتی اگر کاربر دست خود را به اندازه 0.01 میلیمتر حرکت دهد باز هم سیستم آن را شناسایی میکند.

سیستم یاد شده با app‌های خاصی سازگار است و تاکنون 75 برنامه که با نصب آنها می‌توان از این سیستم کنترلی بهره‌مند شد به بازار آمده‌اند که از جمله آنها می‌توان به انواع بازی، برنامه‌های خلاقانه و ... اشاره کرد. بعضی از این برنامه‌ها رایگان و بعضی پولی هستند. علاقمندان با پرداخت 80 دلار می‌توانند این سیستم ساده کنترل سه بعدی دستی را خریداری و به رایانه خود وصل کنند.




تاریخ : جمعه 92/5/4 | 12:4 صبح | نویسنده : ریحانه کریمیان | نظرات ()

حتما شما هم گاهی وسوسه شده اید در زیر دوش حمام به پیامک ها یا ایمیل های دریافتی تان جواب داده یا هنگامی در وان حمام دراز کشیده اید به اینترنت گردی بپردازید. اما همه می دانیم که چنین کاری برای اسمارت فون های امروزی تقریبا حکم مرگ را دارد. اما شاید به زودی با تکنولوژی مورد استفاده در لنزهای تماسی جدیدی که اطلاعات را درست جلوی چشمان تان به نمایش در می آورند، چنین کاری امکان پذیر شود.

دانشمندان بلژیکی مرکز فناوری های میکروسیستم دانشگاه Ghent به تازگی نمایشگر LCD کروی خمیده ای ساخته اند که می تواند بر روی لنزهای تماسی نصب شود. در حالی که دیگر تلاش های اینچنینی در گذشته نزدیک با شکست روبرو شده اند، این فناوری به نظر موفق تر بوده و می تواند تمامی سطح لنز را با پیام متنی، تصاویر یا هر اطلاعات دیداری دیگر بپوشاند.

از استفاده جذاب جانبی این لنزهای جدید می توان به کاربرد آنها همانند عینک های آفتابی اشاره کرد. به این صورت که هنگام نور شدید واکنش نشان داده و با تیره شدن، ورود نور به چشم را کنترل کرده و از چشم محافظت کنند. البته کاربرد جذاب تر آن می تواند به عنوان یک لنز زیبایی باشد که به دلخواه کاربر به هر رنگی در امده و نقش یک لنز تماسی رنگی را بازی می کند.

البته لنزهای آزمایشی تولید شده فعلا تنها قادر به نمایش علائم ساده و اعداد به صورت تک رنگ هستند. در ادامه مطلب می توانید ویدیوی کوتاهی از شیوه کار آنها بیابید.

طی سال جاری میلادی که روزهای آخرش را پشت سر می گذاریم، گوگل با گوگل گلاس، پیشرفته ترین ابزار چشمی موجود را رونمایی کرد و شایعاتی هم حاکی از ثبت پتنتی مشابه توسط اپل هستند. به نظر شما آیا این لنز می تواند خطری جدی برای چنین محصولاتی باشد؟ شما گوگل گلاس را ترجیح می دهید یا لنز تماسی LCD را؟/نارنجی




تاریخ : یکشنبه 92/4/30 | 10:14 صبح | نویسنده : | نظرات ()
<      1   2   3   4   5   >>   >
طول ناحیه در قالب بزرگتر از حد مجاز